تازه ها
تازه های انتشارات بازاریابی

 

 

 

واژه‌ی زنجیره‌ی ارزش را نخستین بار مایکل پورتر، استاد ممتاز دانشگاه هاروارد، در سال 1980 به‌کار برد.
تعریف ساده و کاربردی و عملیاتی پورتر از این واژه چنین است: مجموعه اقداماتی که سازمان انجام می‌دهد تا برای مشتریان خود ارزش خلق کند. با استفاده از آن می‌توانیم منابع ارزش را در سازمان مورد شناسایی قرار دهیم.
حتی کسانی که در کسب‌وکارهای متفاوت امروزی (مثلاً پلتفرمهای دیجیتال) فعالیت می‌کنند، می‌توانند از نوع نگاه پورتر الهام بگیرند.
برای فهم اینکه چطور باید تحلیل زنجیره‌ی ارزش انجام داد، یک کسب‌وکار باید اول بداند که زنجیره‌ی ارزشش چیست؟ زنجیره‌ی ارزش، طیف کاملی از فعالیتها شامل طراحی، تولید، بازاریابی و توزیع را در بر می‌گیرد که کسب‌وکارها برای تبدیل یک محصول یا خدمت از "مفهوم" به "تحویل به مشتری" طی می‌کنند.